tisdag 13 maj 2008

kylsbolöpet

Kylsbolöpet är den årliga tävlingen som hålla av Orienteringsklubben i Norberg.
Några dagar innan hade kollegan frågat om jag skulle vara med. Jag hade väl egentligen tänkt att strunta i det. Men eftersom hon nu funderade på att springa så kunde jag ju inte vara sämre jag!
Vi var 220 tappra själar som sprang i fyra olika klasser.
Jag och kollegan sprang den "långa" banan på 8,5 km.
Hon har under hela våren ondgjort sig över hur kass hon är på att springa men det såg jag då inga tendenser till nu.
Vi startade samtidigt men redan efter 100 meter så gled jag ifrån lite fint....
Efter ca 1 km så känner jag mig stum och inriktar mig på att hålla samma tempo.
Efter ca 2 km så hör jag en babblande röst långt bakom.
Det var så klart kollegan som sprang och pratade med allt och alla!
Efter en minut var hon ikapp och vi sprang tillsammans resten av rundan.
Hon är en sådan människa som pratar jämt! Även när hon springer!
Jag misstänker att hon skulle vara ett världsmästarämne om hon bara kunde knipa mun;-)

Vi försökte väl peppa varann så gott det gick och vi hade även hjälp av ytterligare en kollega som stod för vätskekontrollerna.
När det var ca 1,5km kvar så hade vi en tjej som var alldeles framför oss. jag sa till henne att henne måste du ju ta!
Och mycket riktigt, på spurten när det va hundra meter kvar så ser jag hur hin håle lyser i ögonen på kollegan och hon tar det låååånga benet före och sätter in spurten!
Hon seglade förbi den betydligt formsvagare tjejen så det bara visslade om det!
Jag som inte blivit drabbad av samma fenomen kommer upp jämsides med tjejen.
- Nu är det inte långt kvar, säger jag för att ingjuta lite "go" i tjejen.
Till svar fick jag intet. Hon var helt slut, stackarn!
Jag fick iaf en minuttid på 5,17 som jag är hyfsat nöjd med.
Det verkar lite som att jag springer saktare och saktare ju oftare jag lägger in långpass.
Nåja, på lördag är det Götelaborgsvarvet och då ska jag VINNA!

Namn: Kylsbolöpet
Distans: 8,5 km
Tid: 00:44:57
Snitt: 5:17 min/km
Snittpuls: 182
Maxpuls: 193
Skor:
Asics GT-2120

Efter maran ska jag nog sikta in mig på de lite kortare och snabbare loppen. Det räcker bra att springa max en mil.
Men nu är det loppet på lördag och maran som gäller först och främst!

1 kommentar:

Masse sa...

Skön inställning...

Vinn Götelaborgsvarvet!!!