måndag 30 juni 2008

Aktiviteter i Skåne och småland

Semestern hos systern innefattade även lite aktiviteter som jag beskrev i förra inlägget.
Skånes djurpark, shopping i Lund, Tosselilla och High Chaparall var väl ungefär det som vi hann med.



  1. Skånes Djurpark
    För 140:- får man ett årskort och kan besöka djurparken så ofta man vill, hela året. Då kan man ju misstänka att kvaliteten är lite sisådär. Men Skånes djurpark är en av de bättre jag besökt faktiskt! Temat är nordiska djur, och det är inte tråkigt på något vis. Vi tittade på bävrar, ormar, björnar, älgar, sälar, uttrar med mera. Givetvis finns det många lekställen och både min son på 10 år och systersonen på fyra hade stort nöje hela tiden.
    Sonen vann en nalle, vilket han var välgt glad över! Skånes djurpark är väl värt ett besök!

  2. Shopping i Lund
    Vi började med att besöka Kulturen i Lund som är en bevarad stadsdel med gamla hus och även en ganska bra lekplats. Var väl ok, men inte så märkvärdigt.
    Shoppingen var bra med många reapriser på sportaffärerna. Jag köpte en adidas luvtröja till halva priset och ett par t-shirtar av hyfsad kvalitet.
    I slutet av veckan var vi även till Nova där sonen hittade sin efterlängtade keps. Det var väldigt viktigt att det skulle vara rätt märke och rätt klisterlappar. Han var jättenöjd och lite stolt. Då är även pappa nöjd!

  3. Tosselilla
    Inträdet kostade 380:- för mig och sonen och då ingick de flesta aktiviteter. Dessa var inte direkt märkvärdiga och för det priset hade jag förväntat mig lite mer.
    Det fanns dock en rätt så fin badanläggning som vi inte hann prova.

  4. High chaparall
    Inträdet är 320:- för sonen och mig. Klart prisvärt!
    Jag var där när jag var i 6-7 årsåldern och mindes att det var ganska kul. Nu hade de byggt om och ut ganska mycket och egnetligen så räcker ju inte en dag för att se allt. Vi köpte cowboyhatt och wantedlappar med egna porträtt. Vi gick runt i river city och kollade på alla hästar, cowboys, salooner, banker och annat i sann cowboyanda. Den stora showen var dock het outstanding! Helt otroligt jättekul och sonen satt och gapade över alla smällar, bomber och fallande kobojsare!
    Åk dit!

Inga kommentarer: