tisdag 11 december 2007

Fartlek!


Idag har jag kört min första intervallträning!
Men det började med att jag glömde skorna:-(
Nåja efter diverse strul så var jag iaf på gång.
Tanken var att man skulle starta med lite lätt uppvärmning på 3 km.
När dessa var avklarade skulle man springa fort i 3 x 100m
Inte heller detta vållade några bekymmer.
Nu var det dags för fartleken och det var ju riktigt kul måste jag säga!
I slutet av fartleken sprang jag med en minuttid under 4 minuter.
Fasen, det här var ju riktigt kul och det gick mycket bättre än sist!
Tider på fartleken:
Tid 26:34
Snittpuls: 174
Maxpuls: 211
Sträcka: ca 5 km (osäker om detta stämmer)

Saxat från marathon.se
Totalt: ca 11km. Värm upp med lugn jogg i 3km, stretcha ut löpmusklerna. Kör sedan 3 lugna fartruscher (stegrad fart till 85%) över 100m.Starta sedan fartleken, håll på totalt i 26 min (all fart inräknad). Kör växelvis snabba sträckor blandat med jogg, kör på känsla. (se även ordlistan för fartlek)Lägg betoning på lite längre snabba partier (ex 2-5min)Vila lite efter fartleken och jogga sedan ner med ca 3km igen. Glöm inte stretcha igen efter passet.

1 kommentar:

Puma sa...

ja fartlek är kul! lite som väldigt ostrikt intervallträning... :-)