onsdag 6 februari 2008

Köpa 405 eller 305?


Jag ställde frågan i forumet på jogg.se om det är värt att vänta på 405:an eller om man ska köpa 305:an till ett bra pris.
Fick bl.a ett svar där man försöker se för- och nackdelar.
jag har här listat om dessa för- och nackdelar har någon större betydelse för mig.
Fördelar 405:
- Trådlös ,automatisk överföring av data via ANT
Detta är väl bra, men om man ändå måste ladda den titt som tätt så känns det lite som att det kvittar.
- Power save mode = 20 h använding utan GPS påslagen.
305:an har väl 10 timmar så detta är ju bättre helt klart.
- Cool design, rör bara ringen runt klockan för olika menyval osv. Det är grymt snyggt med animeringarna, men det är inte superviktigt.
- Ser mer ut som en klocka än 305,( office safe :-) Ingen fördel för mig. jag vill ha en pryl som inte alla människor ser vad det är för nåt.
- Möjlighet att ändra hastigheten på den virtuelle partnern.
Ska man göra det när man springer då alltså?
- Lättare (60g, 305 väger 77 g)
17 gram hit eller dit...
- Vanliga klockfunktioner: datum, tid , alarm
Det är ju bra men batterittiden gör väl att man knappast kan använda den som en vanlig klocka iaf?
Nackdelar 405:
- kortare användingstid för löpning, 8 h
Jag kommer ALDRIG löpa mer än 8 timmar så det kvittar om det är 8 eller 10 timmar.
- Displayen kan bara delas i 3 fält, inte 4 som 305.
Detta är ju som jag ser det en nackdel för 405:an
- Mindre display
Den är väl stor som en vanlig klocka så det kan nog funka ändå.
- Dyrare :405 HRM kostar 3695 kr på dustin, 305 kostar 2625 kr
Ju billigare dess bättre, och jag tror nog att 305:an kommer ner i 2000:- när försäljningen av 405 tar fart.På outdoorexperten tar de just nu 2499:- med frakt och svensk manual och riktig garanti.
Slutsats: Efter att ha kollat runt en hel del så känns det nästan som att 305:an är en bättre gps. Mycket tack vare den större displayen med fyra fält istället för tre och det betydligt billigare priset.
Har jag missat någon funktion som är värd de extra pengarna?

Inga kommentarer: